loading

ستاره ها روی نت موسیقیPosted by On آذر 27, 1398


ستاره ها روی نت موسیقی

ستاره ها روی نت موسیقی عنوان خبری است که در خبرگزاری ایرنا از گروه موسیقی بیژن نوروز منتشر کرده است.

بيژن نوروز (Bijan Norouz)  مهندس صدا، آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده ایرانی است.

او فارغ التحصیل و دانش آموخته مهندسی صدا(Audio Engineering)  و دارای مدرک بین المللی از  wmf و دارای  مدارک بین المللی   (International Certificate) گیتار الکتریک (Electric Guitar)  لپ استیل گیتار(Lap Steel Guitar) موسیقی الکترونیک (Electronic Music) و موسیقی سیستماتیک (Systematic Music)  و موسیقی سایکو (Psycho Music) و تکنولوژی موسیقی (Music Technology) می باشد . او سالها به نوازندگي در سبك Hard Rock مشغول بوده و پس از آن شروع به فعالیت در زمینه موسیقی اسپیس راک (Space Rock)  (موسیقی های که با مفاهیم علمی و مفهومی باشد) کرده است .

سیاه‌چاله، سفر به ماه، سفر به مریخ و هر آنچه به دنیای ناشناخته آسمان‌ها مربوط است، همیشه جذابیت عجیبی برای آدمیان دارد؛

به همین دلیل شاید سفر به فضا، جزو بزرگ‌ترین آرزوهای بشریت به حساب می‌آمده‌است.

یک گروه موسیقی در ایران برای اولین بار برای اتفاقات تاریخی حوزه نجوم، موسیقی تخصصی ساخته‌اند.

گروه موسیقی بیژن نوروز مدتی قبل آلبومی را رونمایی کردند که تفاوت زیادی با آلبوم‌های موسیقی دیگر داشت. موسیقی آن‌ها انتقال مفاهیم نجومی به مخاطب علاقه‌مند این حوزه بود. گروهی که تمام فرایندهای آهنگ‌سازی، نت‌نویسی، ضبط استودیویی، میکس و مستر کردن، طراحی گرافیک و حتی رونمایی آلبوم را خودشان انجام دادند چون روزهای ابتدایی، کسی حاضر به همکاری در تهیه آلبوم نبود؛ اما در نتیجه تلاش‌شان اکنون در حال تهیه آلبوم دوم خود هستند.

مصاحبه بیژن نوروز با خبرگزاری ایرنا:

بیژن نوروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا با اشاره به این که سبک موسیقی آن‌ها در دنیا با عنوان موسیقی الکترونیک و با تلفیق موسیقی نوین New-age music شناخته می‌شود، گفت: ما در موسیقی دقیقا روی مسائل علمی تمرکز داریم، دغدغه‌مان ساخت موزیک‌هایی برای بخش ترویج علم است تا علاقه‌مندان از طریق موسیقی با پدیده‌های نجومی آشنا شوند.
در دنیا برای یک‌سری از فیلم‌ها، پدیده‌ها و مستندها موسیقی با محتوای نجوم ساخته می‌شود اما این کار به شکل متمرکز پیش نمی‌رود. همیشه بعد از ساخت یک فیلم یا سریال، ساخت این نوع موسیقی هم خاتمه پیدا می‌کند اما هدف این گروه صرفا موسیقی نجومی است و برای این کار شاخص‌هایی در نظر داشتیم که باید به آن‌ها جامه عمل می‌پوشاندیم اما در ابتدا هیچ شرکت موسیقی در ایران حاضر به همکاری با ما نبود.

آهنگ‌سازی که قصد دارد در حوزه موسیقی نجوم کار کند، نیازمند اطلاعات در این زمینه‌های مختلف است.

اطلاعاتی که نه صرفا به علم موسیقی، بلکه به علومی مانند ستاره‌شناسی، نجوم و فضا نیاز دارد.

نوروز در این باره می‌گوید:

زمانی که هانس زیمر برای فیلم «میان‌ستاره‌ای» -Interstellar- موسیقی می‌ساخت، متخصصان حوزه‌های مختلف کنار او حضور داشتند:

از فیزیکدانی که مفهوم سیاه‌چاله و سرنخ‌هایی از چگونگی ساخت موسیقی برای این موضوع در اختیارشان قرار می‌داد تا روانشناسانی که از نظر احساس، رنگ و فرکانس مسائل کارشناسی مطرح می‌کردند.
در آهنگسازی حوزه نجوم باید این فرآیند به صورت کامل طی شود تا نتیجه آن اثربخش باشد، آن‌ها سعی کردند در کار خودشان نیز این استانداردها را رعایت کنند. تحصیلات بیژن نوروز در حوزه فیزیک، مهندسی صدا و موسیقی است و علاوه بر این از دوستانش در کشورهای دیگر نیز کمک گرفته است.

او توضیح داد:

آلبوم موسیقی Gravity جاذبه همراه با فیلم منتشر شده است، فیلم‌هایی که برخی از آن‌ها از قبل تولید و برخی نیز توسط این گروه ساخته شدند.

برای تهیه این آلبوم راش‌های مربوط به اتفاقات مهم حوزه نجوم را از لابراتوارهای فضایی سایر کشورها تهیه کردیم.

دوستان فیزیکدانی در دنیا دارم که برای جمع آوری فیلم‌ها با من همکاری کردند.

کافی بود پروژه طراحی کنم و به آن‌ها موضوع بدهم تا برایم فیلم‌های مختلف ارسال کنند.

او در توضیح این که چرا آلبوم‌شان علمی است نه صرفا یک سبک موسیقی گفت:

موسیقی‌های آلبوم جاذبه علاوه بر این که طی فرآیند علمی ساخته می‌شوند، در زمان ضبط استودیویی نیز با رعایت موارد علمی، فنی و مهندسی به مرحله تولید می‌رسند. به همین دلیل تعداد اندکی از آهنگسازان دنیا برای ساخت این نوع موسیقی پیش‌قدم می‌شوند. بقیه معمولا سعی می‌کنند این کار را به گروه‌های موسیقی ارکسترال و سیمفونی‌ها بسپارند. بر همین اساس اگر سیمفونی را از موسیقی آن‌ها بگیریم، هیچ‌کدام ماهیت خاصی ندارند.

این آهنگساز اظهار داشت:

نوع موسیقی که ما می‌سازیم، مفهومی است و هدفمان به تعمیق وادار کردن مخاطب است. در این نوع موسیقی تفکر بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد.

او در خصوص آلبوم جاذبه که پنج قطعه دارد، گفت:

  • قطعه اول Life of The Sun زندگی خورشید است؛

در این قطعه از صدای آقای استیون ویلیام هاوکینگ استفاده کردیم. در زمان حیات او ایمیلی ارسال کردیم و اجازه استفاده از صدایش را گرفتیم اما متاسفانه قبل از انتشار این قطعه، هاوکینگ درگذشت. در این قطعه به مخاطب می‌گوید که خورشید چقدر دیگر عمر می‌کند و تا چه زمانی این نور خورشید را داریم. فیلم مربوط به این قطعه را از فیلم‌های ناسا استفاده کردیم.

  • قطعه بعدی The Light of the Earth روشنایی زمین است؛

دراین قطعه در اصل آلودگی‌های نوری شهرها را از بیرون کره زمین نشان می‌دهیم در حالی که این آلودگی همیشه از داخل کره زمین نشان داده شده است. فیلمی که روی آن موسیقی ضبط کرده‌ایم متعلق به ایستگاه فضایی است.

  • قطعه سوم The Voice of our Earth صدای زمین ما است که ۱۵ دقیقه فیلم دارد؛

این قطعه با پرتاب شاتل از ایستگاه زمینی و با صدای پیچ‌های بی‌سیم افراد معروف آغاز می‌شود. با صدای آرمسترانگ شروع می‌شود که درباره پدیده‌های زمینی توضیح و آن‌ها را نشان می‌دهد. تولید این فیلم‌ها کار ساده‌ای بود اما دریافت مجوز کار سختی بود. باید توضیح می‌دادیم که چطور موسیقی روی فیلم می‌آید. معمولا کارشناسان طیف زیاد موسیقی و سبک‌های مختلف موسیقی را نمی‌شناسند و نمی‌دانند موسیقی نجومی چطور عمل می‌کند.

  • قطعه چهارم Northern Aurora شفق‌های شمالی بالای اسکاندیناوی است؛

پدیده شفقی که در بالای کشور ایرلند اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت است. راش‌های فیلم مربوط به داخل کره زمین را از فیلم‌برداران و عکاسان، همچنین فیلم‌های بیرون کره زمین را از طریق ماهواره‌ها تهیه کرده‌ایم. قطعه آخر این آلبوم موسیقی مربوط به انفجارهای هسته‌ای است. کل راش‌های فیلم را از تمام انفجارهای هسته‌ای جمع‌آوری کردیم. این تنها تِرَکی بود که درباره نجوم نبود و قصد داشتیم هم جوشی هسته‌ای را نیز به تصویر بکشیم.

او در خصوص رونمایی آلبوم خود افزود:

برای ما خیلی مهم بود که آلبوم را در یک فضای جذاب مرتبط با نجوم رونمایی کنیم، پلانتاریوم یا آسمان‌نما گنبد مینا انتخاب ما برای رونمایی از آلبوم بود که با رایزنی‌های بسیار زیاد انجام شد و در نهایت اتفاق خوبی را رقم زد.

منبع خبر :

ایرنا-تهران

23 آذرماه 1398

کدخبرنگار :

1573
کدخبر:

13593006

 

امیدواریم از خواندن این متن لذت برده باشید.

نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق راه‌های ارتباطی سایت با ما در میان بگذارید.

دسترسی به بسیاری از مقالات در زمینه‌های متفاوتی از موسیقی و هنر در سایت IHT

دسترسی به دنیایی از آهنگ‌های متفاوت در بانک موسیقی سایت

صفحه فعال iht-group در اینستاگرام

Uncategorizedاخباربروزرسانی هامصاحبهمصاحبه هامقالات

آهنگسازبیژن نوروزگروه مشاوران آی.اچ.تیمنبع خبر ایرنامهندس صدانجومنوازنده

5 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --