loading

تحلیل و بررسی آهنگ Built on Blood از گروه فایو گرمزPosted by On آذر 14, 1398

پویان مددی و طرفدارانش


 تحلیل و بررسی آثار گروه فایو گرمز

سه شنبه  14 آبان , کافه خانه هنر دیوار

گروه فایو گرمز بیش از پانزده سال است که تشکیل شده است.

اعضای این گروه از چهره‌های شاخص و خوش نام موسیقی راک و متال کشور هستند:

  • یاشار مجتهد زاده نوازنده درام
  • صابر خدادادی نوازنده گیتار بیس که اخیرا به این گروه پیوسته است
  • پویان مددی گرامی نوازنده گیتارالکتریک و رهبر گروه
  • در این برنامه آیدین حسن زاده نوازنده چیره دست گیتارالکتریک غایب بود.

آهنگسازی در فایو گرمز بصورت گروهی انجام می شود و همین حس رفاقت و صمیمیت بین اعضا عامل مهمی است که موجب شده  نام خود را حفظ و نظر مثبت طرفدارانشان را جلب نمایند.

سبک کارهای گروه فایو گرمز thrash metal است.

مانطور که می دانید ترش متال از زیر شاخه های سبک هوی متال یا به اختصار همان متال بشمار می‌رود.

در این سبک از ریتم های تند استفاده میشود و به لحاظ آهنگسازی سبکی تکنیکال محور بشمار می‌رود.

چهاردهم آبان ماه شبی بود که اعضای گروه فایو گرمز به همراهی جمعی از علاقمندان به این سبک از موسیقی به بررسی آهنگ Built on Blood   که نام یکی از سه آلبوم گروه نیز هست , از بحث فنی گرفته تا مسایل حاشیه ای که در این سبک از موسیقی تاثیرات مثبت و منفی را برای گروه داشته است پرداختند. با توضیح مختصری که پویان مددی رهبر گروه پنج گرم ارائه نمود , نوید یک جمینگ جذاب و شنیدنی را برای هوادارانش داشت و  قول اجرای سیزده قطعه در این اجرای زنده را داد .

آهنگ Built on Blood از کارهای شاخص آنهاست و پس از پخش آن مبحث فنی خلق این اثر شروع شد.

پویان مددی در ادامه صحبت خود اشاره نمود که این اثر نام سومین آلبوم ساخته شده آنهاست که چهارمین قطعه آلبوم می‌باشد و تصمیم دارند بعد از مدتها و مشکلاتی برای انتشار آن داشتند بالاخره تاریخی را اعلام و این اثر را منتشر نمایند.آقای امیررضا رحیم زاده یکی از علاقمندان به موسیقی ترش متال و از طرفداران گروه فایو گرمز اینگونه تحلیل خود را از این قطعه بیان کرد :

به نظرم این آهنگ برخلاف انتظار،از سبک و حالتtrash بودن به دور است و بیشتر فرم ملودیکال بخودش گرفته بود,

ریف‌های ابتدای آهنگ خیلی جذاب و خوب بود و با درامز ست بود,

خیلی جذاب و خفن بود  و بعد از sweep picking یک ریف سنگین داشت و مجدد ریف اول تکرار شد دوست داشتم این قسمت درام لاین بود اما در کل از آن موزیک هایست که دوست داری در کنسرت ها حسابی انرژی صرف کنی.

توضیح پویان مددی :

string skipping tapping بود که شبیه صدای sweeping است و گاهی شنونده را به اشتباه می اندازد.

کیانوش آقاجانی مجری برنامه سوالات برخی حاضرین را بیان و پویان مددی و یاشار مجتهدزاده پاسخگوی آنها بودند.

-آیا این قطعه خط فکری خاص و هدفی را دنبال میکند در نوع آهنگسازی ؟

نکات کلی که در این خصوص میشود بیان کرد را بفرمایید.

پویان مددی :

در مورد این قطعه بخواهیم صحبت کنیم بهتر است بیشتر در مورد آلبوم آن صحبت کنیم.

خط فکری آن خیلی جنرال و کلی است , در مورد شخص خاص یا موقعیت زمانی و مکانی خاصی نیست ,

اما بیشتر در مورد اتفاقاتی است که در همه جای دنیا به وقوع می پیوندد مانند جنگ و خون ریزی و کشتار هایی که در جوامع مختلف پیش آمده و درتاریخ ثبت شده صحبت میکند,  جدای از ایده آن که سیاسی به حساب می آید یا مذهبی یا صرفا یک موضوع اجتماعی ,  به این نگاه دارد که چطور این اتفاقات باعث میشود خیلی ها کشته شوند و زندگی ها از هم پاشیده شود  , خیلی ها یتیم شوند و کلا ناهنجاری هایی که در جوامع به خاطر این حوادث  بوجود می‌آید.

در مورد آهنگسازی هم باید عرض کنم همانطور که دوست عزیز بیان کردند  از حالت trash بودن نسبت به دیگر کارهای فایو گرمز بیرون آمده , قصد و ایده ما در همان زمان هم همین بود که قدری متفاوت تر از دیگر کارهای ما باشد و سعی کردیم درام را نصف بزنیم و ریف ها را دوبل تا حالت گروب سنگین و” لش ” مانندی به آهنگ داده شود.

درباره درام لاین‌ها یاشار عزیز توضیح خواهد داد چون خودش نوشته و در لیریکس هم به خانم”صنم 5049″ کمک می‌کرد.

یاشار مجتهدزاده :

آنچه من به یاد دارم از این آهنگ و تصمیمی که برای ساخت آلبوم گرفتیم ( من و پویان و فراز ) همفکری کردیم تا ریف های “ترشی , گروی و تچی”در آلبوم بگنجانیم و همین ریف هایی که خیلی جذاب به نظر میامد باعث شد نام آلبوم را از این کار انتخاب کنیم . در مورد لیریکس این قطعه خاطرم هست خانم صنم 5049 و من برای این قطعه با هم چالش داشتیم و ایشان تمایل داشتند کلمات مفهوم سنگین داشته باشه و من نظرم چیز دیگری بود در حقیقت میخواستم از کلمات عامیانه تر استفاده شود اما در نهایت این لیریکس بسیار قوی و دقیق خلق شد و همه چیز در جای خودش قرار گرفت ,

در پایان باید بگویم لیریکس تمام قطعات این آلبوم را خانم صنم 5049 نوشتند و وکالیست هم بودند.

-در خصوص نام گروه و تاریخ تاسیس آن هم توضیح دهید چون سوال خیلی ها بوده که نام فایو گرمز از کجا آمده و بفرمایید کاور نوازی فایو گرمز از کجا شروع شد.

پویان مددی:

نام پنج گرم یا فایو گرمز را از یکی از تابلوهای پدرم ایده گرفتم  نه اینکه نام تابلو این باشد, من خودم این اسم را برای این تابلو و بعدها برای گروه انتخاب کردم ,این تابلو از دوقسمت و فضای مختلف تشکیل شده یک قسمت یک درخت خشک را میبینید که پلاستیک هایی که پنج ماهی درآنهاست و از درخت آویزان هستند و در قسمت دوم که بخش کوچکتری از تابلوست و به نظر من خیلی شبیه زندگی ما در ایران است انعکاس آن در آب زیر این درخت است ماهی ها آزاد دیده می شوند ,بخش اول زندگی واقعی ماست و بخش دوم آرزوهای دست نیافتنی ما ,منظورم از ما آرتیست های ایرانی که قادر نیستند با توجه به مقررات و خط قرمزهایی که وجود دارد آرزوها دست نیافتنی به نظر میرسد و این بخش دوم تابلوست.

گروه فایو گرمز در هفتم سپتامبر سال 2004 شکل گرفت ,

کاور نوازی را دوست دارم مخصوصا از مگادث که از گروه های مورد علاقه خود من هست ,

اما بصورت کاور بند فقط در سال هشتاد چهار اجرا داشتیم و بعداز آن بیشتر قطعات خودمان را اجرا کردیم و یکی دوتا کاور هم اجرا میکردیم در هر برنامه ,

در مجموع کاورزدن به موزیسین ایده می‌دهد که آرتیست‌های بزرگ جهان چکار می‌کنند؛نه اینکه صرفا تبدیل به تکنیسن نوازندگی بشویم.

پویان مددی و یاشار مجتهدزاده در سوال مجری از هدف تاسیس گروه اینگونه پاسخ دادند :

پویان مددی:

در ابتدا که هدف فقط دورهمی و لذت از نوازندگی بود چون جوان و کم سن بودیم و بعدها تبدیل شد به خاطره و بعد با برگزاری اجراهایی, اعضا گروه احساس میکردند به خواست نهایی خودشان رسیده اند و بیشتر از آن چیزی نمیخواستند و از گروه جدا می شدند و اعضا جدیدی با من همکاری را شروع میکردند , الان بعد از پانزده سال و دو ماه فایو گرمز همچنان پابرجاست و الان هم با یک تیم یک دست و قوی در حال کار هستیم. و هدف الان ما اینست که  اجراهای بهتری را برگزار کنیم و تلاش میکنیم به اهداف برسیم و موضوعاتی را به چالش بکشیم مانند موضوع همین آلبوم وتا حدودی هم به یک سری از ایده آل ها دست پیدا کردیم.

-چرا در آثار خود از وکالیست خانم استفاده کردید؟

پویان مددی :

در مورد وکالیست خانم کاملا اتفاقی بود و برنامه ریزی شده نبود ,

بعداز کنسرتی که بعنوان کاوربند بودیم گروه از هم جدا شد ,

فقط من بودم و در زمانی که روحیه خوبی نداشتم برای ایجاد تغییر در حال و روحیه خودم.

منزل آرش رادان بودم و همان زمان خانم صنم5049 شاگرد گیتار آرش رادان بودند که با ایشان آشنا شدم ,  بعنوان شالگرد وکال پیش خانم  صنم 5049  رفتم ,البته بیشتر به خاطر ایجاد تغییر در روحیه خودم  , دوجلسه کلاس رفتم و در جلسه سوم قبل از پس دادن درس اتفاقی آهنگ Run away را گذاشتم و ایشان گوش کردند و بلافاصله لیریکسی نوشتند و بعدها این داستان اکسپند شد و تبدیل شد به آلبوم اول , در این آلبوم فقط من بودم وخانم صنم 5049 , در البوم دوم نوازنده درام و بیس به ما اضافه شد و در آلبوم سوم تبدیل به گروه شدیم , وکال خانم کار برنامه ریزی شده ای نبود و الان به کار با وکالیست مرد فکر میکنیم چون با شرایط موجود وکالیست خانمی وجود ندارد و خانم صنم 5049 به دلایل شخصی خودشان قصد ندارند در این سبک کار کنند .

سوال بعدی در مورد برگزاری اجراهای رسمی بود.

پویان مددی :

ما در ایران اجرای رسمی نداشتیم البته اگر اجرا در شب شنبه ها را رسمی حساب کنیم هم اجراهای ما در خارج از کشور بیشتر بوده چون این اجراها هم ( شب شنبه ها ) در شرایط خاصی برگزار می شد , در کشورهای ارمنستان , ترکیه و امارات کنسرت برگزار کردیم.

-سوال در مورد تغییرات در خلق اثر بود که آیا این تغییرات به منظور دریافت مجوز را درست میدانید ؟

مانند آرتیست‌هایی که با اسم راک وارد میشوند و در آخر برای گرفتن مجوز سطح کار خود را پایین می‌آورند تا بتوانند اجرایی را داشته باشند.

پویان مددی :

این پایین آوردن سطح کار محسوب نمیشود,  تغییرات خیلی بنیادی تر و عمیق تر است ,

برای گرفتن مجوز من باید چهره , ساز , سبک و خواننده , لیریکس کلا همه چیز را تغییر دهم و این شدنی نیست , دیگران را کاری ندارم اما برای فایو گرمز شدنی نیست . تغییرات در حدی که به اصل وماهیت ما لطمه نخورد مانند حذف وکالیست برای اجرای سه روز آینده را انجام دادیم تا این حد اجرایی بوده و قابل قبول تا بتوانی حضور داشته باشی , ما خیلی هم آرمان گرا نیستیم چون اگر خیلی ایده آلیست باشیم از درب منزل هم قادر نیستیم خارج شویم .

یاشار مجتهد زاده :

در مورد” هدف “سوال کرده بودید باید عرض کنم در ابتدای تشکیل گروه در آن زمان و سن و سال جوانی , ما به ظاهر ماجرا فکر میکردیم و اصلا دنبال هدف مشخصی جز لذت بردن از همان لحظه از زندگی, به چیز دیگری فکر نمیکردیم  , ما بودیم و موزیک, نه حتی معنی اشعار , بعید میدانم گروهی در متال باشد که از روز اول و دوران جوانی خیلی فلسفی به قضیه فکر کنند

مورد دوم  تریبون نداشتن بوده و جایی نبوده که حرفی بزنی و شناخته شوی,

حتی اگر بزرگترین فیلسوف دنیا هم باشی به جایی نمیرسی اگر تریبونی برای دیده شدن و بیان افکارت نداشته باشی.

و مورد اثرگذار مهمتر , سیستم موسیقی در ایران است که  اول باید خودسانسوری کنی مخصوصا در سبک راک و متال ,برای خودسانسوری تا تغییرات بنیادی باید پیش بروی , تا وقتی این سبک به رسمیت شناخته نشود راه به جایی برای اجرا و کنسرت رسمی نخواهی داشت . خیلی گروه ها تغییراتی ایجاد کردند تا با المان های موسیقی کشور هماهنگ شوند مانند گروه گره  اما در نهایت آنها هم راه به جایی نبردند همان جایی هستند که الان پنج گرم هست ,

شما برای دریافت مجوز باید تغییر هویت بدهید بگویید پاپ تلفیقی که نمی دانم اصلا این یعنی چه ؟

-سوال : برای به رسمیت شناخته شدن چه باید کرد ؟

یاشارمجتهدزاده :

اول که اتحاد رمز پیروزیست ,

صحبت من این نیست که تجمع کنیم و شعار دهیم اما باید سندیکایی داشته باشیم و با گفتمان و پیگیری مداوم این مساله انجام شدنی است , تجربه نابی از برنامه شب شنبه ها بدست آمد و در آن زمان اتفاقات خوبی در حال شکل گیری بود.

پویان مددی اما اتحاد را هم به نسیمی در جهنم تفسیر کرد و فرهنگ عامه مردم را مشکل اساسی محدود بودن موسیقی متال در ایران بیان کرد و با دلایلی مانند انگ شیطان پرستی و دیوانه بودن طرف داران این سبک , از نظر مردم (از راننده تاکسی گرفته تا گاهی اعضا خانواده ), انتظار درست شدن این قضیه را دور از دسترس دانست.

امیرخرازی مدیر برنامه گروه فایو گرمز در این خصوص گفت :

ابتدا باید به مردم نشان داد که این موزیک نه تنها خطری برای جامعه ندارد بلکه منافعی را هم خواهد داشت ,

این تصورات غلط سوءتفاهماتی بوده که در طی سالها در ذهن مردم جا گرفته است.

در خصوص مهاجرت و ادامه کار در خارج از کشور سوال شد و پویان مددی پاسخ داد:

کار در خارج از کشور فقط بصورت گروهی قابل اجراست و به هیچ عنوان بصورت فردی اجرایی نیست .

از این هم مهم تر, نداشتن روابط درست و کانکشن برای معرفی در دنیای موسیقی آن طرف آب اجازه پیشرفت کردن و بدست آوردن موفقیت را به شما نخواهد داد و یاشار مجتهد زاده اعتقاد داشت اینکار مانند بردن زیره کرمان است و چه جذابیتی میتوانی برای کسانی داشته باشی چون این موزیک متعلق آنهاست و اگر گروه داشته باشی و پول هم به اندازه کافی داشته باشی باز هم اگر ارتباطات درست نداشته باشی باز هم موفق نخواهی شد ,حال بحث ارزش پاسپورت ایرانی و خیلی جزئیات مهم دیگری هم دخیل است که نتوانی خارج از کشور موفق شوی. در تکمیل پاسخ به این سوال پویان مددی تنها راه کار موفقیت چه در داخل و چه خارج کشور داشتن ایده و خلق آثاری ماندگار را راهی برای بدست آوردن موفقیت دانست.

سوال یکی از حاضرین این بود که آیا تاکنون سعی کردید در آثار خودتان تلفیق بوجود بیاورید مانند کشورهای مختلف مثلا متال  نروژی, آلمانی

پویان مددی :

من هرگز چنین کاری نکردم و جدای بحث سلقیه به نظر من تلفیق آن درست از آب در نخواهد آمد.

دلیل این موضوع نیز کلام فارسیست که تقسیمات کلمات فارسی فرد هست و موزیک راک یا متال زوج , بارها دیدید که وکالیستی که راک فارسی میخواند کلمات را مجبور است خیلی بپیچاند یا فشرده و شکسته بیان کند که به نظر من جالب از آب در نیامده , این در بخش کلام , در مورد موسیقی ساختار موزیک و تئوری که ما میزنیم با موسیقی دستگاهی ایرانی کاملا متفاوت است و با تغییر کوک و تعداد سیم صدابردار هم دچار مشکل میشود.

مهمتر از همه این کار سلیقه من نیست , دلیل اصلی جدایی خانم صنم 5049 از فایو گرمز همین بود,

ایشان میخواستند همین کار را در ساختار موسیقی سبک ما انجام دهند و مدل های مختلف بخوانند که من دوست نداشتم , ضمن اینکه من سواد موسیقیایی ایرانی ندارم و بلد نیستم بشکل کاربردی از این دستگاه ها در آهنگسازی از آنها استفاده کنم.

-درخصوص تور اروپا و دلایل انجام نشدنش هم بفرمایید.

پویان مددی :

ما منیجر ایتالیایی پیدا کردیم که در انگلیس زندگی میکرد ,

او خودش گروه داشت و نوازنده هم بود و ویدئوهای Built on Blood    و فیلم کوتاه   who the hill is stanرا ایشان برای ما ساختند و از انجایی که با یکی از دوستان من ازدواج کرد با این اتفاق در ایتالیا موقعیت خوبی بوجود آمد با این کانکشن برنامه ریزی های این تور انجام شد و چون در این برنامه بیشتر روی خانم صنم 5049 سرمایه گذاری شده بود با رفتن ایشان از گروه به برنامه ریزی نهایی آن نرسیدیم و این داستان کم رنگ شد , با این وجود تلاش زیادی کردیم تا هر طور شده انجامش بدهیم,  اما با جدا شدن ناگهانی بیسیست ما آقای جباری که مهاجرت کرد به کانادا بدون اینکه ما از آن مطلع باشیم کلا برنامه بهم ریخت ,

سرمایه گذار ما یک گروه متال با وکالیست خانم میخواست ,در عمل تبدیل شدیم به یک گروه دو نفره با وکالیست مرد و این  شد که این تور برگزار نشد و مقصر این اتفاق خود ما بودیم که یک گروه چهار نفره نتوانستند به نقطه ای برسند که این کار انجام شود.

از وضعیت موسیقی حال حاضر هم در حاشیه این برنامه پرسیده شد و پویان مددی پاسخ داد:

وضعیت از ده سال قبل خیلی بهتر شده و گروه هایی هستند که خوب کار میکنند, مانند آتریا که هزینه میکنند و محکم ادامه میدهند اما با شرایطی که هست انتظار سرعت پیشرفت زیاد را نباید داشت , از لحاظ نوازندگی خیلی پیشرفت بوجود آمده بچه های الان نوازنده های بسیار خوبی هستند که  میبینید عالی کار میکنند ,

ده سال قبل درامر نبود, بیسیت نبود اما اکنون می‌بینید که نوازنده‌ها با مهارت‌های قابل قبولی هستند و کار می‌کنند.

در پاسخ این سوال که آیا موسیقی ما به بن بست رسیده ؟ پویان مددی گفت :

بن بست نباشد ,همه چیز پیشرفت میکند , الان شرایط مهیا نیست ,

وقتی شما نتوانی کار خودت را منتشر کنی و خسته میشوی از شرایط, یعنی به بن بست رسیدی.

نظر شخصی من در مورد موسیقی رایج و پرطرفدار امروزی باید عرض کنم که سرمایه گذاری از کودکی در خانواده و بعد در جامعه انجام نشده و برای تربیت شنیداری گوش کاری صورت نگرفته همه دچار این معضل هستند ,حتی این شامل خود من هم میشود و شرایط اقتصادی را هم در نظر بگیرید که اجازه قرارگرفتن این آموزش ها در الویت اقتصادی خانواده ها وجود ندارد و اینکه هنوز خیلی ها موسیقی و نوازندگی را مطربی میدانند , با این اوصاف سیر نزولی موسیقی را میتوانید ببینید و شاید بدتر از این را هم پیش بینی کنید.

یاشار مجتهدزاده در پاسخ این سوال گفت:

در حقیقت سلیقه ساخته شدنی است , زیربنای درستی برای ساختن سلیقه وجود ندارد و البته رسانه ها و سرمایه گذاران سود جو را هم به این داستان اضافه کنید , در دنیایی زندگی میکنید که رسانه ها سلیقه مردم جوانان و دیگران را تغییر میدهند.

در پایان پویان مددی آهنگ Built on Blood  را با گیتارآکوسیتک نواخت و حاضرین از آن لذت بردند.

در مجموع تحلیل آثار گروه پنج گرم چه به لحاظ فنی و چه فرهنگی و اجتماعی و سوالات حاشیه ای در خصوص حال و روز موسیقی کشور , باحضور علاقمندان و اعضا گروه برگزار شد و کار گروه فایو گرمز و اهداف آنها مورد بررسی قرار گرفت .در شرایطی که این سبک از موسیقی در کشور به اندازه شایسته حمایت و پشتیبانی نمیشود از علاقمندان و هواداران انتظار می رود بیشتر از قبل نسبت به حمایت هنرمندان محبوب خود بپردازند .

تشکر ویژه از امیر خرازی،علی بحرینی، کیانوش آقاجانی و خانه‌هنر دیوار که برای برگزاری این برنامه نهایت همکاری را داشتند.

همچنین از علاقمندان و طرفداران گروه فایوگرمز آقایان امیررضا رحیم زاده و محمد کاشی پور و خانم حدیث افروغ که با حضور خود حمایت خود را از هنرمندان محبوبشان نشان دادند کمال تشکر و قدردانی میگردد.

با تشکر

گروه مشاوران.آی.اچ.تی

امیدواریم از خواندن این متن لذت برده باشید.

نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق راه‌های ارتباطی سایت با ما در میان بگذارید.

دسترسی به بسیاری از مقالات در زمینه‌های متفاوتی از موسیقی و هنر در سایت IHT

دسترسی به دنیایی از آهنگ‌های متفاوت در بانک موسیقی سایت

صفحه فعال iht-group در اینستاگرام

اخباربروزرسانی هارویداد هامصاحبه

5grs5grs bandBuilt on Bloodiht_groupihtgroupmetalrockthrashmetaltrashmetalاجراهای زندهامیرخرازیامیررضارحیم زادهتحلیل گرتحلیل و بررسیحدیث افروغصابرخدادادیعلی بحرینیفایوگرمزکیانوش آقاجانیگروه پنج گرمگروه مشاوران آی.اچ.تیمجریمحمدکاشی پورموسیقییاشارمجتهدزاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --