loading

فضای ماوراء جو با زبان مشترک “آهنگ کیهانی”Posted by On بهمن 5, 1398

بیژن نوروز


توصیف فضای ماوراء جو با زبان مشترک “آهنگ کیهانی” به نقل از ایسنا

گروه استارتاپی و موسیقی بیژن نوروز اخیرا بر روی کلیپ تهیه شده از کرات و کیهان، موسیقی‌ای تولید و تدوین کرده‌اند که در آن تلاش دارند برای مخاطبان فضای خارجی کره زمین را توصیف کنند؛ چرا که به اعتقاد آنها اجسام آسمانی صداهای متحد با عنوان “آهنگ کیهانی” دارند و موسیقی به فهم بیشتر انسان با جهان ماوراء جو کمک خواهد کرد.

بیژن نوروز، موسیقیدان و مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا:

با اشاره به تهیه فیلمی در خصوص کرات و کیهان، گفت:

موضوع فیلم وسعت کیهان یا گیتی است و مخاطبان با مشاهده آن با ابعاد کرات، تعداد بی‌شمار کهکشان‌ها و انتهای کیهان آشنا خواهند شد.

وی با اشاره به اهمیت آشنایی زمینیان با فضای ماوراء جو، خاطر نشان کرد:

از آنجایی که هر یک از کرات آسمانی دارای ویژگی‌های خاص بوده و در منظومه خود نقشی را بر عهده دارند؛ از این رو دیدن چنین کلیپ‌ها و فیلم‌هایی می‌تواند انسان را ترغیب کند تا در مورد آنها مطالعاتی گسترده داشته باشد، ضمن آنکه انسان را با این سوال مواجه می‌کند که آیا دنیاهای دیگری به غیر از زمین وجود دارند یا خیر. نوروز، وجود یا عدم وجود حیات در دیگر کرات و وجود یا عدم حیات بیگانگان در کرات دیگر را از دیگر سوالات مطرح در این زمینه دانست و ادامه داد:

ایجاد چنین سوالاتی موجب خواهد شد که انسان به دنبال یافتن پاسخ، به تکاپو بیفتد.

مجری طرح با بیان اینکه موسیقی این فیلم توسط گروه موسیقی بیژن نوروز تهیه و تولید شده است، اظهار کرد:

فرآیند تولید این موسیقی نسبت به مفاهیم و پدیده‌هایی که در ویدئو هست، ساخته شده و مستقیماً در حال شرح کاملی از کیهان یا گیتی است.به گفته این محقق حوزه موسیقی نجومی، در ساخت این موسیقی تمامی فرآیندهای آهنگسازی و نوازندگی به صورت اجرای زنده در استودیو انجام شده‌ و کلیه امور مهندسی شامل ضبط، میکس و مستر با دستگاه‌های آنالوگ صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد:

این قطعه شامل نسخه استریو و دالبی ساراند (صدای فراگیر) ۵.۱ و ۷.۱ است.

نوروز با طرح این سوال که آیا موسیقی، کلید فهم جهان ما است، یادآور شد:

ایده موسیقی کرات به فیلسوف یونانی باستان، “فیثاغورس” برمی‌گردد.

بر اساس دیدگاه‌ها، اصول مثلث‌ها در موسیقی بزرگ کیهانی، تنها یک نت واحد است و در آن اجسام آسمانی، صداهای متحد با عنوان “آهنگ کیهانی” دارند.

این محقق حوزه موسیقی نجومی، خاطر نشان کرد:

زبان موسیقی زبان تمام هستی و حول محور آن است؛

از این رو به وسیله موسیقی می‌توان هر حسی را به فرکانس‌های مغز انسان منتقل و به کمک تصاویر، می‌توان بسیار قوی‌تر، این احساسات را برای مخاطبان ارسال کرد و موسیقی یک زبان جهانی است.وی هچمنین اضافه کرد: بر این اساس در این کلیپ تلاش شد تا با تلفیق تصاویری از مراکز و ایستگاه‌های فضایی و علم موسیقی، فضای خارجی زمین، کرات و کیهان یا گیتی را توصیف کنیم.

نوروز در این باره توضیح داد:

طبق نظریه “مهبانگ” یا “بیگ‌بنگ” لحظه آفرینش با صدایی مهیب همراه بوده و ما هرچه بیشتر پیرامون جهان را بشناسیم، بیشتر به موسیقی اعتماد می‌کنیم؛ چرا که موسیقی خود برگرفته از جهان و طبیعت است.

به گفته مدیر گروه موسیقی بیژن نوروز، این موسیقی دارای شماره مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ۱۷۷۰ – ۱۳۹۷ و شماره واسپاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ۲۱۴۹۳ و همچنین شماره ثبت اثر ادبی و هنری ۲۰۱۰ – ۹۷ است. استارتاپی، مخاطبان با وسعت گیتی آشنا خواهند.

منبع خبر ایسنا :

  • شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۳:۱۷
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 98110302314
  • خبرنگار : 30057دسترسی به بسیاری از مقالات و اخبار در زمینه‌های متفاوتی از موسیقی و هنر در سایت IHT

    صفحه فعال iht-group در اینستاگرام

Uncategorizedاخباربروزرسانی هامقالات

بیژن نوروزعلم نجوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --