loading

اهمیت پروداکشن و صدا در موسیقی ( قسمت سوم )Posted by On مهر 4, 1403


در بخش  قبل در مورد اهمیت آکوستیک استودیو و اتاق ضبط توضیحاتی دادم که در آینده باز هم بهش برمیگردیم چون فضای ضبط صدا نقش اساسی در چگونه صدا دادن یک آهنگ داره ،کیفیت تجهیزات و میکسینگ در مراحل بعدی قرار دارن. در مورد ضبط درامز صحبت کردیم که فونداسیون و پایه های آهنگ رو شکل میده . همونطور  که فونداسیون یک ساختمان مهم ترین بخش ساختمان هست ،  مهم ترین بخش آهنگ درامزه. پس درست و حرفه ای اجرا شدنش و حرفه ای ضبط شدنش در یک فضای مناسب خیلی اهمیت داره. برای ضبط اصولی و حرفه ای ساز ها به یک مهندس ضبط یا Recording engineer حرفه ای  نیاز داریم.که در این قسمت درباره ی Recording engineer و تجهیزات مناسب برای ضبط سازها میپردازیم:

 

 Recording engineer و  Record Producer

 Record producerنقش مهمی در شکل دادن جنس صدا  ها و عمق و ابعاد آهنگ و به طور کلی کاراکتر یک آهنگ در سبک مورد نظر آرتیست داره . گاهی اوقات مهندس صدا و پرودیوسر یک اثر یک نفر هستند. کسی که مسئولیت ضبط یک اثر رو داره باید دارای ویژن و درک هنری باشه که بتونه چیزی که آرتیست میخواد رو  به آرتیست ارائه بده، تنها تکنسین بودن و داشتن تجهیزات گران قیمتِ چندهزار دلاری کافی نیست. یک مهندس صدای حرفه ای و خلاق با استفاده ابزار و تجهیزات ارزان قیمت با خلاقیت و ذهنیت درستش، میتونه یک صدای استاندارد و حرفه ای ضبط کنه.

پرودیوسر و مهندس صدا از طریق تبادل نظر و دیدگاه  و رسیدن به یک درک مشترک میتونن نتیجه ی فوق العاده ای رو رقم بزنن. آشناترین و معروف ترین مثل های تاریخ موسیقی  کسانی مثل : Qunicy jones  برای Michael Jackson ، Bob Rock برای Metallica و Alan parsons برای Pink Floyd هستن.

 

 

 پس در درجه ی اول مهمه که چه کسی داره صدا ها رو ریکورد میکنه و تجهیزاتی که داره استفاده میکنه در درجه ی دوم  قرار میگیرن.

ما دو روش اصلی برای ضبط صدا  و پروداکشن داریم:

1- آنالوگ

2- دیجیتال

آنالوگ

در ضبط به روش آنالوگ صداها از طریق دستگاه های آنالوگ  بدون هیچ تبدیل سیگنالی روی reel یا نوار مغناطیسی ضبط میشن . که تا قبل از روی کار آمدن سیستم های دیجیتال بهترین و تنها گزینه برای ضبط صدا بودن، که خب رنگ صدا و کیفیت این روش ضبط برای خیلیا ها جذاب و خوشآیند و به نوعی نوستالوژیکه. ولی پیچیدگی ها و دردسر های خودش رو هم داره. اولین قسمت و شاید مهم ترین قسمتش قیمت بالای دستگاه هاش هست.

دیجیتال

همونطور که میدونید تکنولوژی دیجیتال  باعث ارزان تر و کوچک تر شدن و به یک معنی بهینه شدن دستگاه ها و تجهیزات شده.  سیستم های صوتی هم این اتفاق بی نصیب نموندن. امروزه موزیسین ها با داشتن یک کامپیوتر و یک کارت صدا و  یک میکروفن میتونن ایده هایی که برای ساختن یک آهنگ دارن رو خیلی راحت و با هزینه ی کمتر ضبط کنن. البته ماجرا به همین سادگی ها هم نیست. این شروع کاره، یعنی موزیسین با تجهیزات ارزون و معمولی توی خونه میتونه دمو ها و ایده هاش رو ضبط کنه و آهنگش رو شکل بده و تنظیم کنه. برای یک ضبط حرفه ای نیاز به تجهیزات حرفه ای و مهارت داریم. حتی در ضبط دیجیتال… ( در مطالب آینده به مبحث آنالوگ و دیجیتال به صورت مفصل و اختصاصی میپردازیم.)

در ضبط دیجیتال ( با کامپیوتر ) چندتا المان اهمیت دارند:

سیستم کامپیوتر : اصطلاحا بهش سیستم  DAW هم گفته میشه . سیستمی که برای ضبط حرفه ای استفاده میشه باید پردازنده قوی ، RAM بالا  و همینطور هارد درایو با ظرفیت و سرعت بالا داشته باشه، که هنگام ضبط یا تنظیم و استفاده از نرم افزار ها به مشکل نخوریم.

Audio Interface   یا Converter  : این دستگاه که توی زبان فارسی معمولا  بهش کارت صدا گفته میشه، وظیفه ی دریافت سیگنال آنالوگ و تبدیل اون به دیجیتال برای ضبط شدن و  تبدیل دیجیتال به آنالوگ برای پخش صدای موجود در کامپیوتر  هست. بخشی از کیفیت در ضبط صدا، کیفیت تبدیل آنالوگ به دیجیتال و دقت در نمونه برداری از سیگنال  بستگی به این دستگاه داره. کارخانه سازنده و قطعات استفاده شده درون دستگاه اهمیت بالایی دارن و  مقدار دقتش رو تعیین میکنن.

میکروفن : میتونم بگم  انتخاب میکروفن مناسب و روش میکروفن گذاری از کلیدی ترین و مهم ترین بخش ها در ضبط صدا هستن، اینجاست که اهمیت مهندس ضبط مشخص میشه چون این کار به عهده ی مهندس ضبطه. شما با میکروفن و میکروفن گذاری صحیح  میتونید به نتایج فوق العاده ای برسید. یادتون باشه که کیفیت ضبط یک آهنگ، کیفیت نهایی اون آهنگ رو تعیین میکنه.

پری امپ میکروفن :  پری امپ که وظیفه ی تقویت سیگنال ورودی به کانورتر رو داره، روی جنس صدا و کیفیت صدا تاثیر میذاره. در audio interface های امروزی پری امپ درون دستگاه قرار داره که برند های مختلف هر کدام پری امپ هایی  با کیفیت های متفاوت دارند، که روی کیفیت کلی دستگاه و قیمتش تاثیر بسزایی دارن. پری امپ های خاص و حرفه ای به صورت اکسترنال و یک دستگاه جداگانه هستن.مثل neve 1073,universal audio LA610 .REDD47

 

در این پست  به  اهمیت مهندس صدا  و نقش تعیین کنندش در صدا دهی  یک محصول صوتی و همینطور آشنایی اولیه با روش های ضبط و تجهیزات مورد نیاز برای ضبط دیجیتال پرداختیم. در قسمت بعدی  این مبحث رو ادامه میدیم و با روش ها و مراحل ضبط بیشتر آشنا میشیم.

 

 عرفان اکبری -تابستان 1403

Uncategorizedاخباربروزرسانی هامقالات

اهمیت پروداکشن در موسیقیصدا سازیعرفان اکبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --